Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
12Next
Return to list New
1360
View
29
Reply

[Dunia] Edisi Jerebu kembali:Kebakaran hutan, Kalimantan Tengah isytihar darurat

[Copy link]

Author: YgBenar    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 2-7-2020 06:47 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
JAKARTA – Wilayah ketiga terbesar Indonesia, Kalimantan Tengah mengisytiharkan perintah darurat hari ini selepas mengesan lebih 700 titik panas akibat kebakaran hutan.

Channel News Asia melaporkan, jurucakap agensi pencegahan bencana Kalimantan Tengah, Alpius Patanan berkata, perintah itu akan dikuatkuasakan sehingga 28 September ini.

Katanya, paras kecemasan itu masih pada peringkat pertama yang menuntut kepada peningkatan pemantauan dan usaha memadam api peringkat awal.

“Usaha mencegah kebakaran hutan sedang digiatkan kerana musim panas di setiap daerah di Kalimantan Tengah bermula pada Julai,” katanya.

Mengikut data, sebanyak 715 titik panas dikesan kelmarin melibatkan kawasan seluas 85.5 hektar

Barito Utara dan Kotawaringin Timur merupakan antara daerah yang meningkatkan status kesiapsiagaan mereka berikutan kebakaran hutan.

Sementara itu, Jurucakap Greenpeace Indonesia, Kiki Taufik berkata, langkah kerajaan memotong bajet berikutan penularan wabak Covid-19 dikhuatiri mengakibatkan kebakaran lebih besar dan masyarakat perlu menangani bencana itu sendiri.

https://www.edisi9.com.my/2020/07/kebakaran-hutan-kalimantan-tengah-isytihar-darurat/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=kebakaran-hutan-kalimantan-tengah-isytihar-darurat
Screenshot_2020-07-02-18-46-38-69.png

Rate

2

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 2-7-2020 07:29 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by umbut at 2-7-2020 08:20 PM

Macam2 berlaku thn 2020.. pandemic... jerebu
Reply

Use magic Report

Post time 2-7-2020 07:39 PM From the mobile phone | Show all posts
Adoiii.. Mahai balik nampaknya mask lepas ni.
Reply

Use magic Report

Post time 2-7-2020 07:46 PM From the mobile phone | Show all posts
Br terfkr td selamat la thn ni x de jerebu.. Alih2 bc ni.. Emmm
Reply

Use magic Report

Post time 2-7-2020 08:11 PM | Show all posts
Cepat cari N95 sebelum harga cekik darah.
Reply

Use magic Report

Post time 2-7-2020 08:15 PM From the mobile phone | Show all posts
Halamak.... br je budak nak naik sekolah...
Reply

Use magic Report

Post time 2-7-2020 08:16 PM From the mobile phone | Show all posts
indon kalo x menyusahkan jiran2 mmg x sah kan
pendek kata indon mmg babi la
Reply

Use magic Report

Post time 2-7-2020 08:43 PM From the mobile phone | Show all posts
syadq replied at 2-7-2020 08:11 PM
Cepat cari N95 sebelum harga cekik darah.

N95 dah naik harga..
Reply

Use magic Report

Post time 2-7-2020 09:08 PM From the mobile phone | Show all posts
Standby Diflam utk sakit tekak, standby panadol,flu meds dan Vit C semua.
Reply

Use magic Report

Post time 3-7-2020 09:21 AM From the mobile phone | Show all posts
Semoga semuanya cpt2 dipulihkan..dunia dh semakin uzur
Reply

Use magic Report

Post time 3-7-2020 09:23 AM | Show all posts
Harap-harap jerebu tersebut tidak sampai ke semenanjung
Reply

Use magic Report

Post time 3-7-2020 09:32 AM From the mobile phone | Show all posts
Mesti indon ni nak salahkan malaysia. Ada je alasan dia nak cari gaduh. Syarikat sawit malaysia la, apa la. Padehal diorang masih amalkan pembakaran terbuka untuk bukak tanah di kalimantan sana.
Tengok video ni, relax je buat pembakaran terbuka. (minit ke 17.18 +++)
Reply

Use magic Report

Post time 3-7-2020 10:05 AM | Show all posts
Sekolah bakal bercuti lagi ke..?
Reply

Use magic Report

Post time 3-7-2020 02:51 PM From the mobile phone | Show all posts
Hmm x lama lagi 'acara tahunan' dr sana akan mai la tu kat sini
Reply

Use magic Report

Post time 3-7-2020 03:29 PM | Show all posts
Dah mula dah harap pihak disana segere menanganinya sebelum ia bergerak ke negara jiran
Reply

Use magic Report

Post time 3-7-2020 03:34 PM | Show all posts
alahai..pesta membakar dh nak setat..
Reply

Use magic Report

Post time 3-7-2020 05:05 PM | Show all posts
babikkkk.... dah nak kena beli n95 pulakkkkk
Reply

Use magic Report

Post time 3-7-2020 05:10 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by namieamuro at 3-7-2020 05:12 PM

tu diaaaaa. dh datang dah...standby la uols.

acara wajib tetiap tahun..menyusahkan peparu rakyat Malaysia je.

bjogging dlm rumah jela jwbnye nti.
Reply

Use magic Report

Post time 3-7-2020 06:23 PM From the mobile phone | Show all posts
Ape je kebaikan berbaik dgn indon ni?

Dihantarnye kuli2 kaki mencuri
Dibaginya jerebu
Dikecamnya pasal politik, sukan
Diberinya pati2 berleluasa
Semua yang buruk2

And yet we still happy welcoming them into our country


#visitmy2020
#normabaru
Reply

Use magic Report

Post time 3-7-2020 08:42 PM | Show all posts
dalam gambar TT petugas pemadam kebakaran tak pakai mask
sedut asap banyak kot
ke sebab api dah padam so mask tak perlu?
kesian sebah masih nampak kepulan asap2 di situ
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list