Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
1234Next
Return to list New
4313
View
76
Reply

[Dunia] Pihak penjara dikecam hebat sebab masukkan pesalah pondan dalam sel penjara lelaki. Lagi la bahaya!

[Copy link]

Author: R2D2       Show all posts   Read mode

Author
Post time 26-11-2020 09:47 PM | Show all posts |Read mode
Edited by R2D2 at 27-11-2020 05:52 PM

Pondan di sel penjara lelaki cetus kecaman
November 26, 2020 @ 9:34pm


JAKARTA: Kumpulan hak asasi Indonesia mengecam polis kerana menempatkan wanita pondan di sel penjara dengan seorang lelaki, mengatakan bahawa ia menyerlahkan diskriminasi yang meluas di negara majoriti Muslim terbesar di dunia.

Personaliti media sosial, Millen Cyrus, 21, yang mempunyai sejuta pengikut di Instagram, ditahan bersama rakan lelaki atas tuduhan memiliki dadah di ibu kota Jakarta pada hujung minggu.

Cyrus memberitahu media tempatan minggu ini bahawa dia berharap akan dipindahkan dari sel induk lelaki.

Sejak itu, pihak berkuasa menempatkannya di sel bersendirian. Namun, mereka mempertahankan keputusan awal dengan menunjukkan kad pengenalan suspek yang mengatakan Cyrus adalah lelaki.

"Status pelaku adalah lelaki seperti yang dinyatakan dalam kad pengenalannya," kata jurucakap polis Jakarta, Yusri Yunus.

"Bagaimanapun, mengambil kira keadaan itu, (pihak berkuasa) menempatkannya di sel khas sahaja."

Langkah itu mencetuskan reaksi balas di media sosial dan kumpulan hak asasi mengatakan ia menyerlahkan cabaran yang dihadapi oleh pondan Indonesia.

Dua tahun lalu, polis di provinsi konservatif Aceh menjadi tajuk utama ketika mereka secara terbuka memalukan berpuluh wanita pondan dengan memotong rambut mereka secara paksa ketika mereka memaksa kumpulan itu memakai pakaian lelaki dan bercakap dengan suara maskulin.

"Kami menuntut agar polis menghormati hak-hak suspek semasa penyiasatan dengan perspektif non-diskriminasi dan non-transphobik," kata Arus Pelangi di Jaringan Transgender Indonesia.

"Polis mendiskriminasikan identiti jantina... dengan menempatkan (Cyrus) di sel tahanan lelaki."

Institut Pembaharuan Keadilan Jenayah (ICJR) mengatakan pihak berkuasa perlu melakukan tugas yang lebih baik untuk menghormati pondan.

"Pihak berkuasa seharusnya dapat melihat keadaan seorang suspek," kata penyelidik ICJR, Maidina Rahmawati.

"Sekiranya mereka keliru mengenai tempat untuk meletakkan (Cyrus), mereka seharusnya membabitkan ahli psikologi atau pekerja sosial yang dapat menilai keperluannya." - AFP

Rate

2

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 26-11-2020 09:49 PM From the mobile phone | Show all posts
Indon memang gila
Reply

Use magic Report

Post time 26-11-2020 09:58 PM From the mobile phone | Show all posts
Wanita pondan?
Reply

Use magic Report

Post time 26-11-2020 10:00 PM | Show all posts
habis nak letak kat mana, dia masih lelaki
takkan nak letak kat penjara pompuan..

tu pondan thai yang lawa lawa,
masa kena kerahan tentera pun pergi, tak da kata
eh saya pondan so tak boleh..
Reply

Use magic Report

Post time 26-11-2020 10:01 PM | Show all posts
kalau sistem penjara thai pondan2 kena penjara dia org letak kt cashier kt bahagian dobi .
Reply

Use magic Report

Post time 26-11-2020 10:07 PM | Show all posts
dah kat ic kata lelaki..so tak kan nak msk kan kat sel wanita pl..hehehe
Reply

Use magic Report

Post time 26-11-2020 10:08 PM From the mobile phone | Show all posts
Sekarang kena tambah dua jenis lagi.. transgender laki tuko pompuan dan pompuan tuko laki..
Reply

Use magic Report

Post time 26-11-2020 10:10 PM From the mobile phone | Show all posts
DNA pondan2 ni tetap LELAKI lol.. ubah la mcm mana pun,  cucuk la segala hormon pun.. DNA lelaki tetap takkan berubah menjadi perempuan dan sebaliknya juga.

Betul la... Dan lelaki dok penjara lelaki la.

Cuma dalam kes ni kalau dok penjara lelaki mesti kena liwat jadi nak selamat kena dok perseorgan.
Reply

Use magic Report

Post time 26-11-2020 10:10 PM From the mobile phone | Show all posts
who are yus milen cyrus si pondan wannabe miley cyrus ke, dah nama pon pondan bukan perempuan tulen
Reply

Use magic Report

Post time 26-11-2020 10:12 PM | Show all posts
seriously, mohon buat satu penjara khas utk transgender. kenapa paksa biological women berkongsi space dgn transwomen nih? kat UK dan US dah ada bbrp kes banduan transgender merogol dlm jel pompuan.
Reply

Use magic Report

Post time 26-11-2020 10:12 PM From the mobile phone | Show all posts
Baru harini sy tau adanya gelaran wanita pondan
Reply

Use magic Report

Post time 26-11-2020 10:26 PM From the mobile phone | Show all posts
Ku ess dulu main muay thai lawan ngn laki..
Seb baik xde pejuang hak transgender bising..
Reply

Use magic Report

Post time 26-11-2020 10:29 PM From the mobile phone | Show all posts
dani-rox replied at 26-11-2020 10:12 PM
seriously, mohon buat satu penjara khas utk transgender. kenapa paksa biological women berkongsi spa ...

Pondan rogol perempuan?
Reply

Use magic Report

Post time 26-11-2020 10:30 PM From the mobile phone | Show all posts
pearl.silver replied at 26-11-2020 10:26 PM
Ku ess dulu main muay thai lawan ngn laki..
Seb baik xde pejuang hak transgender bising..

Heols mmg jantan kan?
Reply

Use magic Report

Post time 26-11-2020 10:35 PM From the mobile phone | Show all posts
Ada gambar x?
Reply

Use magic Report

Post time 26-11-2020 10:41 PM | Show all posts

sekarang siapa2 bole claim berjiwa wanita, termasuk perogol dan pedo

mcm "transwoman" nih,
dia bersembunyi di sebalik SJW, lantang bersuara psl hak utk sexualize kanak2 pompuan



tingin nak tengok kaum lelaki dan lesbos yg mati2an sokong transgender mengedate heshe
Reply

Use magic Report

Post time 26-11-2020 10:44 PM From the mobile phone | Show all posts
dani-rox replied at 26-11-2020 10:41 PM
sekarang siapa2 bole claim berjiwa wanita, termasuk perogol dan pedo

mcm "transwoman" nih,

Transwoman lah sangat!
Reply

Use magic Report

Post time 26-11-2020 10:57 PM From the mobile phone | Show all posts
Baru gugel rupa milen cyrus nih..siap implan tetek lagi..klu masuk sel lelaki mmg kn kenduri la
Reply

Use magic Report

Post time 27-11-2020 12:02 AM From the mobile phone | Show all posts
Kalau mat sajat kena tangkap pon dia akan kena sumbat dalam sel lelaki jua. Habis la robek lubang juboq kena anal gape.
Reply

Use magic Report

Post time 27-11-2020 12:17 AM From the mobile phone | Show all posts
Tengok sikit pepondan tu kalau muka macam Diva AA tak payah berangan la nak di asingkan.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list