Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
123Next
Return to list New
4411
View
45
Reply

"16 Tahun Dalam Industri, Baru Sekali Rasa Duit Royalti" - Farahdhiya

[Copy link]

Author: CARI-MAL       Show all posts   Read mode

Author
Post time 29-11-2020 11:44 AM | Show all posts |Read mode
Penyanyi Farahdhiya memberitahu bahawa dirinya tidak menerima wang kutipan royalti yang sepatutnya sebagai seorang artis sepanjang berkecimpung dalam industri muzik.


Bahkan, Farahdhiya atau nama sebenarnya, Farahdhiya Mohd Amin, 36, mendedahkan sepanjang tempoh hampir dua dekad, dia hanya menerima sekali sahaja bayaran royalti.




Kredit foto: IG Farahdhiya



"Alhamdulillah. Sejujurnya saya yang baru 16 tahun dalam industri hiburan ni baru sekali sahaja dapat merasa duit royalti sebagai penyanyi.

"Ya, sekali sahaja dalam 16 tahun. Sila kembalikan hak kami semua kepada yang berkenaan," katanya menerusi satu hantaran di Instagram.


Farahdhiya berkata demikian sebagai respons kepada isu Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang menjalankan siasatan ke atas badan pengurusan royalti artis baru-baru ini.


Lebih mengecewakan apabila usahanya sebelum ini untuk mendapatkan penjelasan mengenai bayaran royalti miliknya juga menemui jalan buntu.


Hal ini kerana, dakwanya, pihak berkenaan seolah-olah tidak memberikan respons apabila cuba dihubungi.

"Ada juga saya mesej bertanya kepada individu yang bekerja bersama dalam satu syarikat yang menguruskan hal royalti artis, tetapi tidak berjawab.

"Bila nak panggil mesyuarat untuk dapat sokongan atau isi borang pandai pula cari kita. Semoga ada penyelesaian untuk kami semua, mungkin inilah masanya!" luah pelakon filem Mulut Masin itu.




  



Terdahulu, SPRM menyerbu empat badan pengurusan royalti artis bagi menjalankan siasatan berhubung dana kutipan royalti.


Empat badan tersebut ialah Recording Performers Malaysia (RPM), Public Performance Malaysia (PPM), Badan Pengutip Royalti Hak Pelaku dan Persembahan Artis (PRISM) dan Badan Perlindungan Hak Cipta Muzik (MACP).




Sumber: Gempak

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 29-11-2020 11:55 AM | Show all posts
Chop.
Mmg mostly retis x dibayar royalti ke?
Selama ni duit pi mana?
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2020 12:19 PM From the mobile phone | Show all posts
What say tokti ???
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2020 12:23 PM | Show all posts
Bagus lah jika sudah mula menyiasat, kasihan kepada mereka yang tidak pernah merasa duit royalti ni,
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2020 12:28 PM From the mobile phone | Show all posts
Cuba tanya penyanyi nama besar. Nak tau diorang dpt ke x. Mcm M Nasir, Tokti, Ziana
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2020 12:30 PM From the mobile phone | Show all posts
Orix replied at 29-11-2020 12:19 PM
What say tokti ???

ye nk tunggu respon tokti jgk,selain diva zz ratu rock ella diaorg ni bnyk royalti dpt rsnya,tp rsnya tokti dpt kot giler ke nk memain dgn tokti,30juta tu bnyk tu awat la babi2 dlm (4badan)tu perangai mcm ni x takut mampus ke?,tok shiela majid ada dlm salah satu ni kn
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2020 12:33 PM From the mobile phone | Show all posts
NEmma replied at 29-11-2020 12:28 PM
Cuba tanya penyanyi nama besar. Nak tau diorang dpt ke x. Mcm M Nasir, Tokti, Ziana

tp ada dgr sifu royalti dia paling bnyk dpt dkt mlysia yela kn diakn komposer lagu plus pnynyi jgk
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2020 01:05 PM From the mobile phone | Show all posts
Imkhai replied at 29-11-2020 12:30 PM
ye nk tunggu respon tokti jgk,selain diva zz ratu rock ella diaorg ni bnyk royalti dpt rsnya,tp rs ...

Tok ti bukan level dia balas membalas statement..takdenye dia nk bagi statement apa2 isu...
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2020 01:17 PM | Show all posts
NEmma replied at 29-11-2020 12:28 PM
Cuba tanya penyanyi nama besar. Nak tau diorang dpt ke x. Mcm M Nasir, Tokti, Ziana

tanya kt dorg buat ape?? tokti pun tah2 x heran pun bab2 ni..
patut tnya artis2 80an tu...
ramai je skrg ni hidup merempat..
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2020 01:36 PM From the mobile phone | Show all posts
Noraniza_Iblis replied at 29-11-2020 01:17 PM
tanya kt dorg buat ape?? tokti pun tah2 x heran pun bab2 ni..
patut tnya artis2 80an tu...
ramai ...

Apo kak iblis ni. Harus la tanya. Kalau diorang dapat, maksudnya pengagihan royalti tu tak adil la. I tak rasa nama2 besar tu tak kisah. M Nasir, Tokti tu antara penerima royalti tertinggi yachh..
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2020 02:18 PM From the mobile phone | Show all posts
Rmai sgt bersuara ni..lama dah merengkam kat nek sheila kot
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2020 02:19 PM From the mobile phone | Show all posts
walaupun  I rasa lagu faradhiya ni mcm jarang je org@event pasang ,  tapi iols tetap sokong SPRM campur tangan..kena siasat org2 yg incharge..
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2020 02:26 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by Mawar91 at 29-11-2020 02:29 PM

16 thun dlm industri tpi lagu yg pemes satu tu je.. malu pulak klu meols nak mengaku da berbelas tahun nyanyi nti single top satu ajo..tpi mmg kesian la klu  x dpt royalti..ibarat ko kje x dpt gaji
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2020 02:51 PM | Show all posts
Tak popular? 1 je lagu dia ok. Royaliti apa?

Cuba tanya Ella, Amy Search, M Nasir, Awie, Siti Nurhaliza, Ziana Zain? Betul ke mereka tak dibayar?

Kalau Ziana Zain tak dibayar royalti mmg marah aku sebab lagu dia mmg berkumandang setiap waktu di ruang udara Malaysia.
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2020 02:56 PM From the mobile phone | Show all posts
16 tahun ke dh nyanyi?? apa lagu2 kau selain Bertakhikk di hati tu? selain dari imej seksi?? skndal dgn Normiang? skndnal dgn toktan???
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2020 03:14 PM From the mobile phone | Show all posts
kiah_mai_pulak replied at 29-11-2020 02:56 PM
16 tahun ke dh nyanyi?? apa lagu2 kau selain Bertakhikk di hati tu? selain dari imej seksi?? skndal  ...

Sheols keje apa skrg kakiah
Xkan biz kerang?
Cantik tapi x kawen2 lagi
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2020 03:25 PM From the mobile phone | Show all posts
chenta_dewi replied at 29-11-2020 01:05 PM
Tok ti bukan level dia balas membalas statement..takdenye dia nk bagi statement apa2 isu...

kn baik dia jaga periuk nasi dia je,rsnya tokti ada dpt mungkin dia diantara pnyanyi yg dpt bnyk royalti dlm industri,yg meroyan ni kebnykkn retis2 sendu job kjp2 je ada
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2020 03:25 PM From the mobile phone | Show all posts
kat forum leluhur tu ramai komplen mahal nak bayar lesen komersil kedai. tu la pasal kedai2 zaman skrg ni masuk sunyi sepi je takde lagu pasal ada je sepai duk survey2 retail stores yg tahu2 je dapat surat berdaftar dgn bukti suruh bayar.

padahal tak bayar royalti kat retis pun. sampai 4 tukang kutip kongsi bagi sama rata ke.

akak ingat kalau bukak kedai nak la pasang lagu2 zaman piring hitam tp nak kena bayor lesen ikut kaki persegi takpa la takda bunyi2an pun

Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2020 03:27 PM From the mobile phone | Show all posts
Noraniza_Iblis replied at 29-11-2020 01:17 PM
tanya kt dorg buat ape?? tokti pun tah2 x heran pun bab2 ni..
patut tnya artis2 80an tu...
ramai ...

80an ada ke lagu2 diaorg keluar lg zmn skrng ni sis?,jika nk dibndingkn retis2 skrng
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2020 03:47 PM From the mobile phone | Show all posts
evlinne replied at 29-11-2020 03:14 PM
Sheols keje apa skrg kakiah
Xkan biz kerang?
Cantik tapi x kawen2 lagi

tu lahhhh. agak sesuatuu di situ....
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list