Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
20606
View
331
Reply

Ego Seorang Bapa- 28 Orang Anak Semua Tak Sekolah, Tinggal Berhimpit Dan Kotor

[Copy link]

Author: natrahn       Show all posts   Read mode

Author
Post time 4-5-2021 10:10 AM | Show all posts |Read mode
Ego Seorang Bapa, 28 Anak Semua Tak Sekolah, Tinggal Berhimpit, Kotor




Perkongsian Aktivis kebajikan, Nurul Ima Rahman mengenai sebuah keluar besar yang disantuninya baru-baru ini meruntun hati pelbagai pihak.


Rata-rata yang membaca perkongsian tersebut meluahkan rasa terkejut. Mana tidaknya, bilangan anak-anak sahaja sudah mencapai 28 orang, hasil dari perkahwinan bapa mereka bersama empat orang isteri.


Khabarnya, keluarga berkenaan terpaksa menyewa dua buah rumah bagi menempatkan keseluruhan ahli keluarganya dan sewa rumah pula ditanggung oleh pihak zakat. Dua buah rumah itu hanya mempunyai empat bilik yang setiapnya setiap satunya menempatkan isteri pertama, kedua, ketiga dan keempat.


Menjelang sebelah malam, anak-anak perempuan katanya disuruh tidur dalam balik, manakala anak-anak lelaki tidur berselerakan dalam rumah asalkan masih di bawah bumbung.


Lebih menyedihkan, anak sulung keluarga itu dikatakan telah melarikan diri sehingga tidak dapat dikesan.


Kredit foto - FB Nurul Ima Rahman via The Reporter




Menceritakan kembali detik-detik kunjungan Nurul Ima dan pasukannya pada jam 12 tengah ke rumah tersebut, Nurul Ima turut berkongsi perbualan dengan ketua keluarga besar ini.


Perkara yang utama dibincangkan ialah mengenai persekolahan anak-anak keluarga ini. Namun si bapa menjawab, "Belum, takpelah ingat nanti nak masukkan ke tahfiz je semua".


"Oh baguslah," kata Ima sambil menunjukkan telefon bimbitnya akan gambar sebuah sekolah tahfiz di Klang, milik sepupunya.


"Tahfiz ini milik sepupu saya, kalau kami aturkan anak-anak masuk ke sini boleh tak?" soal Ima.


"Tak nak! Anak-anak saya semua hanya akan masuk ke Pondok Pasir Tumboh, di Kelantan. Pondok terbaik di Malaysia," pantas ayahnya menjawab.


Jawapan si bapa membuatkan Ima terpana seketika dan berkata, "Kelantan? Jauh tu, ada sesiapa kenal ke kat tahfiz tu?"


"Takde, tetapi tu sekolah pondok yang terbaik di Malaysia. Dah lahirkan ramai orang-orang hebat. Sekolah tahfiz lain saya tak nak. Nanti anak-anak saya semua akan sambung belajar di Cairo," katanya.


Ima turut bertanya mengenai persiapan dan juga persediaannya, tetapi si bapa menyerahkan tanggungjawab itu kepada isterinya.


"Nantilah, tunggu isteri saya uruskan sekolah kerajaan," katanya lagi.


Menurut Ima, sekiranya anak-anak keluarga ini ditempatkan di madrasah, sudah tentu makan minum mereka lebih terjaga, soal ibadahnya sempurna dan ada tempat tidur yang selesa. Namun, hasrat untuk membantu itu terpaksa dipendamkan kerana kengganan si bapa untuk menerima bantuan seumpamanya.


Tinjauan mendapati, hantaran asal mengenai keluarga ini telah diturunkan untuk menjaga hati pelbagai pihak.





Benar kemiskinan harta boleh menjadi rintangan untuk meneruskan kehidupan. Tetapi ia tidak menjadi penghalang untuk seseorang individu bangkit membina kehidupan lebih baik.


Poligami juga tak salah cuma jika jatuh ke tangan yang salah, musibah akan berlaku dan anak isteri yang menjadi mangsa.

Semoga ada sinar untuk keluarga ini. -CARI

Rate

2

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 4-5-2021 10:14 AM From the mobile phone | Show all posts
Sewa rumah zakat tanggung pun boleh ada 4 bini?
Reply

Use magic Report

Post time 4-5-2021 10:15 AM | Show all posts
ayah semudah abc
Reply

Use magic Report

Post time 4-5-2021 10:16 AM | Show all posts
arareez replied at 4-5-2021 10:14 AM
Sewa rumah zakat tanggung pun boleh ada 4 bini?

sunnah diutamakan

Reply

Use magic Report

Post time 4-5-2021 10:18 AM | Show all posts
ada baca kat FB. gerammm je rasa dgn si bapak tu! mesti stress anak sulung tu. adik beradik berderet. duduk la berhimpit-himpit dalam rumah tu.
Reply

Use magic Report

Post time 4-5-2021 10:19 AM | Show all posts
Ini memang betul2 sejenis ayah yang tak bertanggungjawap. Hal2 pendidikan anak diserah bulat2 pada si isteri.
Reply

Use magic Report

Post time 4-5-2021 10:21 AM | Show all posts
kat fb ramai org kecam... fb pun  dah mcm porum, dulu2 je sesikit husnozon
Reply

Use magic Report

Post time 4-5-2021 10:21 AM | Show all posts
Sohai tersenyum sinis..di anak 4 je x sekolah
Reply

Use magic Report

Post time 4-5-2021 10:23 AM From the mobile phone | Show all posts
Selfishnya bapak
Pikir pakai kepala bwh je ke
Reply

Use magic Report

Post time 4-5-2021 10:23 AM | Show all posts
28 org anak nya??
sorang bini 7 org anak...giler la, kon#k apa ni
Reply

Use magic Report

Post time 4-5-2021 10:23 AM From the mobile phone | Show all posts
Ni namanya mampu batin je zahir hauk. Rumah pun tak mampu sediakan, kuota bini nak cukup. Anak mengemut macam anak kucing. Gagal total.
Reply

Use magic Report

Post time 4-5-2021 10:25 AM From the mobile phone | Show all posts
Golongan KAYA SPERM... Yang lain miskin serba kurang dari IQ sehingga harta... Dan empathy kepada bini dan anak anak....
Aku done kecam.... hauk sangat perangai bapa/suami... Aniaya keluarga sendiri...
Reply

Use magic Report

Post time 4-5-2021 10:26 AM | Show all posts
Apalah ilmu pakcik sampai 4 bini.
Reply

Use magic Report

Post time 4-5-2021 10:27 AM | Show all posts
lelaki x de pedoman nak ukur baju di badan sendiri tu dah banyak  jadi. tp isteri2 yang sudi nak berlakikan dia even keadaan laki tu mcm tu x boleh nak faham. x fikir naseb anak2 diaorg yg berderet2 tu ke.
Reply

Use magic Report

Post time 4-5-2021 10:29 AM | Show all posts
mcm ni pun blh kawin 4???  

kesian anak2 dia
Reply

Use magic Report

Post time 4-5-2021 10:30 AM | Show all posts
teringin nak tgk rupa bini2 dia
Reply

Use magic Report

Post time 4-5-2021 10:31 AM | Show all posts
Pancut sedap2...lepas tu zakat kena tanggung. Gitew lah
Reply

Use magic Report

Post time 4-5-2021 10:31 AM From the mobile phone | Show all posts
Selfish nye... sian anak2.
Reply

Use magic Report

Post time 4-5-2021 10:32 AM From the mobile phone | Show all posts
Sedeh baca.. Tak tau nak kata apa.. Ibarat org bagi nasihat seperti menuang air di daun keladi.
Reply

Use magic Report

Post time 4-5-2021 10:35 AM | Show all posts
taknak lah cakap apa2
nanti Ramadan aku kurang beerti
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list