Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
Medal khas "Senior Forumer" untuk yang daftar CARI dari tahun 2001 hingga 2010 sahaja. Untuk tebus, sila klik disini
12Next
Return to list New
768
View
26
Reply

Resepi asam pedas... berapa banyak version yang ada?

[Copy link]

Author: denimlover23    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 8-6-2021 12:06 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Asam pedas.. semua orang mesti pernah makan.. pernah masak... tapi ada banyak versi asam pedas.. kalau gugel resepi selalu tengok mesti letak daun kesum.. tak daun kesum.. lerak bunga kantan.. tapikan.. asam pedas yang paling sedap bagi tekak ni.. letak daun kari jek...  lain lain bahan tu sama je.. ada siapa yang masak asam pedas macam ni juga?
Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 8-6-2021 12:59 PM From the mobile phone | Show all posts
Tak pernah cuba lg yg letak daun kari
Reply

Use magic Report

Post time 8-6-2021 05:07 PM From the mobile phone | Show all posts
Nice resepi
Reply

Use magic Report

Post time 8-6-2021 06:02 PM | Show all posts
resepi sedap
Reply

Use magic Report

Post time 8-6-2021 07:12 PM From the mobile phone | Show all posts
Pokok penah mkn kat kedai area slgr (bhgn mn x igt sbb bpndh randah opisnyer....hehehehe)...mgkn usj....dunno ... kuah dier pedas2 manis gitu...dan nmpk daun kari jgk....
Reply

Use magic Report

Post time 9-6-2021 07:36 AM From the mobile phone | Show all posts
mesti wangikan letak daun kari

Reply

Use magic Report

Post time 9-6-2021 09:33 AM | Show all posts
Dua-dua emak ayah Ngah orang Melaka.  Boleh kata hari-hari emak memang masak asam pedas.

Ada orang tanya tak muak ke?

Sebenarnya lain jenis ikan sudah tentu lain rasanya.  Lebih-lebih lagi bila ganti dengan ayam atau daging.  Ikan yang paling kuat rasanya, ikan pari semestinya ada daun kesum dan bunga kantan.

Ada yang guna daun kesum, bunga kantan, daun limau purut, daun kari, atau serai. Boleh juga kombinasi lebih dari satu herba untuk lebih aroma.

Bila masak daging tetel atau perut lembu, sudah tentu ada lada hitam & jintan - yang ini dah dipanggil gerang asam.

Bila masak ikan kerisi, bau agak kuat, kena lebih asam tapi tak perlu tumis cuma rebus - yang ini dipanggil rebus asam.  Masukkan pula sayur bendi.

Masak asam ni mudah dan lengkap, ada protin ada sayur.  Boleh campur tomato untuk manis, terung, sawi jeruk, bendi.
Reply

Use magic Report

Post time 9-6-2021 11:48 AM From the mobile phone | Show all posts
Tekak saya belum blh terima asam pedas. Baru slow2. Masih mencuba kot kena dengan resepi alternatif
Reply

Use magic Report

Post time 9-6-2021 11:53 AM | Show all posts
kosong/biasa - masak biasa. tumis cili kering letak asam jawa
letak daum kesum
letak bunga kantan

letak bunga kantan utk asam pedas ayam
asam pedas ikan, letak daum kesum atau masak biasa aje..

ada lg satu asam pedas rebus tanpa tumis
tp kami tak pernah buat pun.. makcik kami suka buat
Reply

Use magic Report

Post time 9-6-2021 12:01 PM | Show all posts
sedapnya asam pedas ikan pari fresh
Reply

Use magic Report

Post time 9-6-2021 12:19 PM From the mobile phone | Show all posts
Sy biasa msk asam pedas gak..boleh lah untuk keluarga makan.

1) ikan laut macam jenahak, merah, kembung etc -Serai +kesum

2) Ikan keli,sembilang,pari (make sure basuh guna tepung gandum) -kantan, serai , kesum+kunyit hidup tumbuk/serbuk sikit

3)Tetel(rebus sampai empuk dgn lengkuas) -daun limau purut, serai, jintan putih, lada hitam

Tp X pernah masak letak daun kari atau serbuk kari. Kalau p Melaka, selalu makan jenis versi ala kari.

Kat umah, nk rasa best masak la dlm claypot. Just for fun.
Reply

Use magic Report

Post time 9-6-2021 12:41 PM | Show all posts
Masak asam umah akak ada mcm2 jenis resepi arwah mak

1. Gulai lada hidup -ikan(guna pes lada merah instead of lada kering)
Boleh jugak guna lada hijau, kaler jadi cantik tapi tak pedas langsung la hehe.

2. Gulai lada hitam- yang ni tak tau pasal apa mak guna khas untuk ikan pari , sembilang laut atau cencaru jek.
Dlm gulai lada hitam ni ada lada hitam, sedikit rempah kari ikan, pes lada kering dan lada hidup(lada merah) selain bahan2 masak asam yg lain

3. Gulai tumis biasa- ikan (cuma bawang putih merah, belacan, pes lada kering) tambahan boleh letak daun kesum, rebung, jeruk sawi atau kobis jeruk.

Masak asam ni ada jenis pekat dan ada jenis cair yang soupy...siap boleh hirup lagi. So kalau jumpa yang cair tu bukan sebab tak tau buat tapi mmg jenis mcm tu yea. Yang penting ikan fresh, kuah dia pasti sedap.

Kuah masak asam yang dah bermalam sedap di makan dengan biskut kraker pingpong, roti  bakar.

Sekian, pendapat orang tanjung puteri.


Reply

Use magic Report

Post time 9-6-2021 01:33 PM From the mobile phone | Show all posts
Letak daun kari celah mana jadi masak asam. Nama pon daun kari dik.. Sah2 la masakan tu namanya ada elemen kari dan bknnya asam
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2021 08:56 AM | Show all posts
favourite ni....dlu suke asam pedas tetel...tp skng lebih suke asam pedas ikan..tak kisah ikan aper...
1st time makan asam pedas mase duk di TTJ, senawang...ade gerai pokcik ni jual sebelah BSN...lauk dia asam pedas ikan, telur masin dgn sayur kobis...perghhh..

pastu member ajak plak roti canai cicah asam pedas...pun padu gakkk!!...for me nothing goes wrong with asam pedas...hehe
Reply

Use magic Report

Post time 11-6-2021 03:40 PM | Show all posts
cuba la letak skit serbuk kari dlm asam pedas ikan, sedap beb
Reply

Use magic Report

Post time 12-6-2021 05:07 PM From the mobile phone | Show all posts
Sesekali buat asam pedas ikan tak payah masuk mcm2 daun kesum/bunga kantan dll tapi masuk jeruk sawi asin sahaja. Johor style. Sedap.
Reply

Use magic Report

Post time 12-6-2021 06:23 PM From the mobile phone | Show all posts
I pernah makan asam pedas letak daun kari, ye memang sedap orang tu masak
Reply

Use magic Report

Post time 12-6-2021 06:24 PM From the mobile phone | Show all posts
Lady39 replied at 9-6-2021 04:41 AM
Masak asam umah akak ada mcm2 jenis resepi arwah mak

1. Gulai lada hidup -ikan(guna pes lada mera ...

Acik meols pernah masak asam pedas lada hitam, tapi i tak pernah belajar cara buat, boleh tak u share resipi dia...
Reply

Use magic Report

Post time 13-6-2021 10:07 AM From the mobile phone | Show all posts
Catpaw replied at 12-6-2021 06:24 PM
Acik meols pernah masak asam pedas lada hitam, tapi i tak pernah belajar cara buat, boleh tak u sh ...

Campuran mcm masak asam biasa cuma ratio lada kering tu dikurangkan, tambah rempah kari sikit, lada hitam 1 sudu, lada merah 1-2 biji. Blend semua pastu tumis dgn bawang2.
Reply

Use magic Report

Post time 13-6-2021 10:10 AM From the mobile phone | Show all posts
Lady39 replied at 13-6-2021 02:07 AM
Campuran mcm masak asam biasa cuma ratio lada kering tu dikurangkan, tambah rempah kari sikit, lad ...

Tumis ke tak? lain negeri lain sikit bahan dengan cara masak dia huhu
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list