Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
Medal khas "Senior Forumer" untuk yang daftar CARI dari tahun 2001 hingga 2010 sahaja. Untuk tebus, sila klik disini
6935
View
87
Reply

[Tempatan] Pengasas Rumah Bonda mohon dapatkan semula hak jagaan 5 anak angkat

[Copy link]

Author: xpdckelate       Show all posts   Read mode

Author
Post time 4-8-2021 09:48 PM | Show all posts |Read mode
KUALA LUMPUR - Pengasas Rumah Bonda, Siti Bainun Ahd Razali memfailkan permohonan untuk mendapatkan semula lima anak angkatnya yang kini berada di bawah jagaan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

Siti Bainun, 29, dan empat ibu kandung anak angkatnya memfailkan permohonan itu melalui notis secara bersama di Mahkamah Majistret di sini pada 2 Ogos lepas menerusi Tetuan Chambers of Aminahtul Mardiah dengan menamakan JKM Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur sebagai responden.


Kesemua pemohon diwakili peguam Nur Aminahtul Mardiah Md Nor manakala Pegawai Pelindung Kanak-Kanak Noor Afdzan Mohd Sahandrigani, Asiah Bachok dan Mohd Imran Mohd Zanyuin bertindak bagi pihak responden.

Dalam permohonan itu, Siti Bainun dan empat ibu kandung anak itu memohon perintah jagaan sementara terhadap lima kanak-kanak itu yang kini diberikan kepada beberapa buah rumah jagaan di bawah JKM pada 16 Julai 2021, dibatalkan serta-merta di bawah Seksyen 30 (13) (c) Akta Kanak-Kanak 2001.

Permohonan itu turut menyatakan ia adalah permintaan daripada keluarga kandung lima kanak-kanak itu yang mahu hak jagaan diberikan kepada pihak pemohon (Siti Bainun).

Sementara itu, Nur Aminahtul ketika ditemui pemberita berkata pada Rabu, sepatutnya pendengaran permohonan itu kerana pihaknya memfailkan perakuan segera.

Bagaimanapun, pihak JKM tidak bersedia dan mahu membalas afidavit yang difailkan pihak kami. Jadi mahkamah menetapkan satu tarikh lain (14 September) untuk pendengaran permohonan tersebut," katanya ketika ditemui selepas prosiding kes tersebut di hadapan Majistret Norfarahain Roslan.

Nur Aminahtul berkata, lima anak jagaan yang dituntut itu berusia antara dua hingga 16 tahun yang kesemuanya sebelum ini di bawah jagaan Siti Bainun dengan dua daripadanya adalah sindrom down.

Pihak kami juga telah membuat permohonan interim untuk Siti Bainun mendapatkan akses kepada lima anak ini kerana beliau tidak pernah diberi akses kepada mereka sejak diambil pihak JKM pada 16 Julai lepas.

Pada hari ini, mahkamah telah mengeluarkan perintah untuk membenarkan Siti Bainun mengakses lima anak angkatnya melalui panggilan video, penghantaran lampin pakai buang, susu untuk anak sindrom down dan peranti untuk dua anak yang bersekolah bagi proses Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (PdPR), katanya.

Pada pertengahan Julai lepas, media melaporkan seorang wanita yang juga pengasas Rumah Bonda ditahan polis selepas hadir di Ibu Pejabat Kontinjen Polis (IPK) Kuala Lumpur untuk diambil keterangan bagi membantu siasatan kes penderaan seorang remaja orang kurang upaya (OKU).

Polis juga memohon supaya wanita itu ditahan reman bagi membantu siasatan kes itu, bagaimanapun Mahkamah Majistret menolak permohonan tersebut berikutan ia dilakukan melebihi tempoh 24 jam dari wanita itu ditahan. - Bernama

Artikel Penuh : https://www.sinarharian.com.my/a ... agaan-5-anak-angkat
© 2018 Hakcipta Terpelihara Kumpulan Karangkraf

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2021 09:52 PM From the mobile phone | Show all posts
beriya sgt nk bela anak2 angkat tu dah kenapa? hangpa nak jual kidneys or any organ badan depa ka?
susah aku nk husnozan
sbb kat tred lama dulu bila ada yg ckp psl pemerdagangan manusia ni... aku rs mcm betul sgt je sbb puak2 puteri hamno ni bukan bleh percaya sgt pun
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 4-8-2021 09:54 PM | Show all posts
cmf_premierleag replied at 4-8-2021 09:52 PM
beriya sgt nk bela anak2 angkat tu dah kenapa? hangpa nak jual kidneys or any organ badan depa ka? : ...

depa jaga budak2 ni nanti boleh dpt dana dan bantuan serta sumbangan..masyuk tu
Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2021 09:59 PM From the mobile phone | Show all posts
cmf_premierleag replied at 4-8-2021 09:52 PM
beriya sgt nk bela anak2 angkat tu dah kenapa? hangpa nak jual kidneys or any organ badan depa ka? : ...

Babi kan bainun neh
Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2021 10:01 PM From the mobile phone | Show all posts
xpdckelate replied at 4-8-2021 09:54 PM
depa jaga budak2 ni nanti boleh dpt dana dan bantuan serta sumbangan..masyuk tu

ha ah..depa jadikan budak2 ni mcm brg komoditi jah utk tarik org menderma
sbb itulah kelemahan ummah....pakat2 derma jah konsepnya
Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2021 10:05 PM From the mobile phone | Show all posts
nampaknya bakalan senyap ke hapa
kesian bella
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 4-8-2021 10:07 PM | Show all posts
cmf_premierleag replied at 4-8-2021 10:01 PM
ha ah..depa jadikan budak2 ni mcm brg komoditi jah utk tarik org menderma
sbb itulah kelemahan um ...

sebab tu peminta sedekah akan gunakan kanak2 sebagai 'umpan' untuk kutip derma sebab senang nak raih simpati marhein.
marhein plak akan derma je tanpa usul periksa sebab prasangka baik...
tapi dlm masa sama menggalakkan kes2 mempergunakan kanak2 ni.
Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2021 10:13 PM From the mobile phone | Show all posts
cmf_premierleag replied at 4-8-2021 10:01 PM
ha ah..depa jadikan budak2 ni mcm brg komoditi jah utk tarik org menderma
sbb itulah kelemahan um ...

Orang ramai bodoh mudah sangat sedekah duit kerana simpati.
Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2021 10:19 PM From the mobile phone | Show all posts
Kenapa baru nak bagi peranti untuk pdpr?

1. Samada selama harini budak2 tu pdpr takde peranti

Atau

2. Masa budak2 ni diambil oleh jkm , diorang tak bawa peranti yang dah beli untuk pdpr sblm ni

Tapi i hati hitam. I nak fikir yang buruk je

Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2021 10:21 PM From the mobile phone | Show all posts
Senang buat duitJom la kita jadi NGO jaga bdk2 mcm ni
Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2021 10:23 PM From the mobile phone | Show all posts
Bukanke kl nak jaga  budak perlu  ada sijil asuhan Permata.. Pelik bainun ni  ada kelayakn ke... Hebat kuasa dia..
Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2021 10:27 PM From the mobile phone | Show all posts
Acikgomen replied at 4-8-2021 09:59 PM
Babi kan bainun neh

Babi lagi baik acik sbb babi pandai jugak protect n jaga anak dia..bainun ni ntah level virus kot..kot dia bukan Dera bella, camne pulak boleh biar je bella tu luka camtu...
Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2021 10:48 PM From the mobile phone | Show all posts
bella mcm mana? yg dah kena dera tu pun dia nk amik balik jugek ke..
dendam ke? ego ke?
Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2021 10:58 PM From the mobile phone | Show all posts
cmf_premierleag replied at 4-8-2021 10:01 PM
ha ah..depa jadikan budak2 ni mcm brg komoditi jah utk tarik org menderma
sbb itulah kelemahan um ...

konsepnya, agama juga boleh dijadikan satu bisnes

ada aspek2 yg berkait dgn agama mcm rumah kebajikan, derma2 sana sini, anak2 yatim, rumah jaga pesakit2 mental, dll

bisnes yg bagus, duit masuk je tiap2 bulan
Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2021 10:59 PM From the mobile phone | Show all posts
Eh xmasuk jail ke die ni..sah2 bella tu truk kene dera..kalau leaps permohonan die ni aku tatau ape nak jd dgn msia..dh kene covid pon xberakal lg bainun ni
Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2021 11:14 PM From the mobile phone | Show all posts
miss_strangers replied at 4-8-2021 10:23 PM
Bukanke kl nak jaga  budak perlu  ada sijil asuhan Permata.. Pelik bainun ni  ada kelayakn ke... Heb ...

Mohon pdrm siasat hubungan bainun dgn org jkm
Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2021 11:22 PM From the mobile phone | Show all posts
Cube baca status Asiah Jalil. Dia bekap Bainun tau. Dia cakap Bainun macam tak bersalah takda kaitan dengan penderaan bella. Malah dia gaduh plak dengan Mona Din weiii.
Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2021 11:34 PM | Show all posts
salah bank negara sebab iktiraf  30% keatas dana kutipan .

NGO perlu di pantau


pokoknya ,rasuah kena banteras

masalah Malaysia ,rasuah cukup kuat !
Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2021 11:37 PM | Show all posts
JKM tu pembekal kepada budak budak terbiar ,  dguna utk kutipan dana dan melayakkan mrk hidup mewah dgn status 30% ke atas dana jutaan ringgit

JKM tu lama sudah org kata jadi  punca pedo semua

dajjei sahaja

bertopengkan syaithon belaka

kepala butohhh semuanya
Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2021 11:54 PM From the mobile phone | Show all posts
Semoga kes adik bella terbela..
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list