Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
123Next
Return to list New
7391
View
53
Reply

SRIWIJAYA NAUNGAN KEDAH Penakluk Empayar Tamil Chola

[Copy link]

Author: BotakChinPeng       Show all posts   Read mode

Author
Post time 31-1-2012 11:50 PM | Show all posts |Read mode
Sungguh layak Sriwijaya dinobatkan sebagai penakluk Tamil Chola
berdasarkan beberapa fakta sahih dari dokumen kerajaan China dinasti Song.

Sungguh layak juga nama Kedah dijulang
berpandukan kepada hakikat bahawa sepanjang kurun ke-11, seluruh Empayar Srivijaya berada di bawah kekuasaan Raja Kedah

The Chola kingdom is subject to Srivijaya, this is why during the Xining reign period  (1068-1077) we wrote to its ruler on coarse paper with an envelope of plain stuff.

Dated 1106
(Songshi p489: 14087)

Dari cebisan maklumat sahih di atas serta beberapa lagi di bahagian bawah laporan penyelidikan saya ini, kesimpulan yang boleh diambil ialah pada  tahun 1070 Sriwijaya melancarkan serangan mengejut ke atas empayar Chola mangakibatkan rajanya Virarajendra terbunuh dan tenteranya tewas. Seterusnya raja Kedah selaku maharaja empayar Sriwijaya telah melantik seorang bangsawan dari negeri baginda sendiri iaitu Kulothunga sebagai pemerintah boneka untuk mentadbir Chola bagi pihak Sriwijaya. Maka sepanjang 50 tahun pemerintahan raja Melayu beragama Buddha ke atas negaraTamil beragama Hindu ini, empayar Chola secara terang-terangan di nyatakan oleh kerajaan China sebagai sebahagian dari jajahan takluk empayar Sriwijaya.

Latarbelakang Sriwijaya baginda Raja Kulottungga amatlah mudah untuk dikenalpasti kerana sebarang nama yang mengandungi sebutan 'tungga' tidak pernah langsung digunakan di Chola sebelum tahun 1070 manakala ia suatu kebiasaan di Sriwijaya seawal kurun ke-8 -lagi
Satu lagi pengesahan identiti bangsa melayu Raja Kulottungga ialah dari inskripsi di wilayah Chola sendiri yang mengakui dengan berat hati bahawa baginda Kulothunga telah dibesarkan di rantau timur.
(He) gently raised without wearying (her) in the least the lotus-like goddess of the earth residing in the region of the rising sun.

Memandangkan Kulotungga berasal dari timur dan penjajah yang menabalkan baginda juga datang dari timur, maka sudah tentulah mereka berdua dari negara yang sama.

Bicara tentang sumber maklumat, kita semua harus sentiasa berwaspada dengan apa saja dakwaan dari pihak kaki temberang macam Chola. Tabiat memalsukan sebarang fakta negatif tentang negara sendiri sudah menjadi sifat semulajadi sesetengah bangsa seperti Tamil. Maka secara umumnya catatan sejarah dari negara Chola/Tamil hanya boleh diterima sekiranya perkara yang diperkatakan tiada kaitan dengan kepentingan mereka atau pun ia dengan jelas memberi gambaran negatif terhadap pihak yang mengulas itu sendiri.

Justeru segala dakwaan pihak chola kononnya telah beberapa kali menewaskan negeri-negeri melayu yang membentuk Sriwijaya sepanjang abad ke-11 boleh dianggap sebagai propaganda murahan sahaja. Sungguh tidak munasabah sekali jika difikirkan. Negara primitif dengan bala tentera bercawat putih dan hanya miliki kepakaran membina kapal bersaiz bot nelayan mampu menewaskan kuasa laut teragung di dunia ketika itu.
Bilangan penduduk chola memanglah berpuluh atau beratus kali ganda jumlah warga Sriwijaya tapi ia langsung tidak membawa sebarang erti dalam pertarungan menentang musuh yang jauh lebih hebat dari segi fizikal, keberanian & ukuran kapal.

Untuk makluman semua, sebelum mereka dijajah Sriwijaya, institusi pentadbiran dan keagamaan Chola seringkali memperlekehkan Sriwijaya dalam pelbagai inskripsi di merata pelusuk negara. Meskipun setiap serangan mereka terhadap Sriwijaya dengan mudah saja dipatahkan musuh perkasa, berita yang dihebahkan kepada rakyat jelata masih mendakwa kemenangan di pihak Chola. Disusuli pula dengan segala macam catatan mengisahkan raja Sriwijaya di tawan, raja Kedah sujud di kaki raja Chola, harta benda raja Sriwijaya dirampas dan berbagai bentuk lagi cercaan terhadap Srivijaya.
Maka sudah pastilah setiap warga Chola menanggung aib dan trauma tahap paling tinggi setelah  ditewaskan & diperintah oleh bangsa asing yang hingga saat itu disangka lemah dan dipersendakan dalam prasasti murahan mereka. Kejutan & malu yang dideritai pula setengah abad lamanya.
Setelah kemangkatan Kulotunga menyebabkan Chola tidak lagi di berada di bawah pemerintahan raja Melayu, jentera propaganda bangsa tamil tanpa berlengah lagi terus saja melancarkan kempen penafian peringkat kebangsaan untuk cuba menutup aib besar yang telah mereka alami.
Lantas penyebab kematian raja Virarajendra dicatatkan dalam sejarah rasmi Chola sebagai hanya "terkorban dalam perang saudara" sahaja manakala susur jalur yang direka untuk Raja Kulothonga pula mereka pastikan agar bersangkut paut dengan kaum kerabat raja-raja Chola terdahulu.Tak hairan lah hingga kini pun tiada siapa berjaya membuktikan kesahihannya. Malahan puisi meceritakan pemusnahan Kedah oleh raja Kulothungga juga telah mereka cipta.

Semua bukti kukuh dari dokumen dinasti Sung iaitu Songshi, Wenxian tongkao serta Song huiyao telah saya perolehi menerusi beberapa buku terbitan pengkaji asing seperti Hermann Kulke dan Noboru Karashima.
Ironisnya, matlamat kesemua pengarang buku tersebut ialah untuk cuba menafikan hakikat penaklukan Sriwijaya ke atas Chola.Di lain masa saya akan bincangkan alasan yang dibentang golongan buta tuli ini dan seterusnya menunjukkan betapa mudahnya untuk menyangkal kesemua hujah songsang mereka.
Tapi buat masa ini perkara yang paling penting ialah hujah untuk mengesahkan penaklukan Chola oleh Sriwijaya selain dari bukti yang telah diberikan di atas; dan ianya adalah seperti berikut :

Inskripsi dalam sebuah kuil di Guangzhou yang dibaiki pada tahun 1060-an hasil sumbangan dari raja Diwakara menyatakan bahawa Diwakara ketika itu ialah maharaja empayar Sriwijaya
During the reign of Chih Ping (1064-1067) the Lord of San Fo Tsi, the Paramount Chief Ti Hua Ka Lo ordered one of his clansmen Chih Lo Lo to this city. Chih Lo Lo saw the temple in ruins. Its foundation buried in wilderness. He then returned home and reported the matter to the Lord. Since then Ti Hua Ka Lo began to have inclinations for Tao

Manakala ulasan oleh Noboru Karashima mengenai satu catatan rasmi kerajaan dinasti Sung tahun 1077 ini pula mengesahkan bahawa Diwakara telah juga menjadi raja asing kepada empayar Chola dan pada perenggan yang sama disebut sekali nama raja boneka kerajaan chola bergelar Rajendra I; satu singkatan untuk nama sampingan Raja Kulothungga iaitu Rajendra-Deva
Song huiyao was the most important source material which gave information to the compiler of Songshi, and in its lidai chaogong section, which records the arrival of envoys from foreign countries, the status of Di-hua-jia-luo is described as fanwang, a foreign king or ruler of Zhu-nian, thus distinguishing him from the king of Zhu-nian. Rajendra I, in contrast, is described as the king of Zhu-nian in the same section

Ha, sekarang jelas lah sudah kepada kita semua apa yang sebenarnya terjadi dalam persengketaan antara Chola dan Sriwijaya. Akibat terlalu gemar melakukan percubaan mencabar keunggulan jirannya, empayar Chola akhirnya menerima padah dengan menjadi mangsa terbaru penangan maut jiran gagah perkasa. Last edited by BotakChinPeng on 27-7-2013 07:06 PM

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 1-2-2012 01:22 PM | Show all posts
Reply 1# BotakChinPeng

menarik.
sy suke.

utk maklumat tmbahan,
botakchinpeng try dapatkan tulisan:

claudine salmon, "srivijaya, china dan peniaga-peniaga cina (abad ke-10 m - abad ke-12 m): Beberapa pendapat mengenai masyarakat kemaharajaan sumatera",  daniel perret (penterjemah), Selat Melaka di Persimpangan Asia, Kuala Lumpur: Ecole francaise d'extreme-orient dan jabatan muzium malaysia, 2010.

kalu botakchinpeng dh rujuk, sori k.
ihihihi...

menurut claudine salmon:
"....Memang tercatat bahawa seorang kerabat diraja srivijaya atau seorang kerabat pemimpin asal srivijaya Di-hua-jia-lio [Divakara?] (then tulisan cina), yang bernama zhi-luo-luo (tulisan cina), pernah ke Guangzhou untuk mengiringi kapal-kapal tokoh berkenaan pada tahun yang disebut di atas".


kalu salah tlg btolkan,
sy tak mahir.
hehehe..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 1-2-2012 02:55 PM | Show all posts
Sungguh layak juga nama Kedah dijulang
berpandukan kepada hakikat bahawa sepanjang kurun ke-11, seluruh Empayar Srivijaya berada di bawah kekuasaan Raja Kedah

BotakChinPeng Post at 31-1-2012 23:50


Ternyata kepakaran si Botak ini mengenai Sriwijaya lebih hebat daripada yang lainnya ....... Kedah is STRONG ....
Reply

Use magic Report

Post time 1-2-2012 03:16 PM | Show all posts
Untuk mendapatkan rumusan sesuatu subjek sejarah itu supaya hampir tepat dan tidak syok sendiri,adalah patut membuat perbandingan pula sejarah versi sebelah pihak lagi yakni bangsa chola itu sendiri,yg kalau di godek dlm tenet beribu raban jumlahnya..n.geo dan beberapa rancangan tv antarabangsa pernah membuat dokumentari..mereka ada melawat tapak2 bekas raja chola di tamil nadu, sri lanka dan sebagainya...
zaman dulu2 adalah menjadi kebanggaan org nusantara melantik org2 india semestinya dari kasta atasan menjadi raja dan org2 penting negara/negeri,mereka amat di puja kerana membawa tamadun dan kemajuan dan mengeluarkan masyarakat nusantara dari pemikiran terbelakang dan mundur...agama hindu/buddha bertahan di nusantara tak kurang 1000thn sebelum hanya tinggal saki baki di beberapa tempat nusantara;bali,sumatera etc....
2 monumen keajaiban dunia angkor vat dan borubodur yg bertahan hingga kini adalah antara beberapa lambang kehebatan teknologi kepandaian arkitek dari india ketika itu..
india adalah 'negara maju' dan kaya zaman purba..mat salleh punya terdesak nak tahluk india kerana berita kekayaannya sampai jumpa benua amerika di sangka india...memang sejak zaman purba lombong2 emas dan berlian byk sekali di benua india sejak zaman firaun dan sebelumnya lagi....
jadi untuk tajuk ini fakta akan menjadi hampir tepat kalau di ambil dari kedua2 belah pihak....pak sheikh lebai google amat pemurah dan tak kedekut ilmu orgnya.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 1-2-2012 07:55 PM | Show all posts
Hihihih. India primitif la. Korang cuma pandai cipta ugama saja. Sepanjang sejarah hubungan india-melayu, bangsa india yang terkenal dengan sifat pengecut & mundur diimport oleh negara melayu hanya untuk jadi biarawan atau hamba abdi saja.


.
Untuk mendapatkan rumusan sesuatu subjek sejarah itu supaya hampir tepat dan tidak syok sendiri,adalah patut membuat perbandingan pula sejarah versi sebelah pihak lagi yakni bangsa chola itu sendiri,yg kalau di godek dlm tenet beribu raban jumlahnya..

banapore Post at 1-2-2012 15:16
Reputasi kalau dah tercemar....menggodek & membodek berjuta raban pun tetap akan dianggap sampah. Sekadar nak kelentiong lalang macam engko boleh la
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 1-2-2012 07:58 PM | Show all posts
....... Kedah is STRONG ....
wartakita Post at 1-2-2012 14:55
Tau takpe.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 1-2-2012 07:59 PM | Show all posts
Reply 2# manuskrip_lama

Terima kasih atas maklumbalas anda.

Sebenarnya kisah tentang kuil di guangzhou yang menyebut chi-lo-lo dan diwakara telah saya sertakan sekali bersama ulasan oleh Noboru karashima untuk membandingkan jajahan takluk maharaja sriwijaya ini sebelum dan selepas 1070. Penambahan chola ke dalam wilayah penguasaannya selepas tahun 1060-an saya rasakan berkait rapat dengan kematian raja chola di dalam satu peperangan dan penggantian beliau oleh seorang raja boneka sriwijaya dengan nama yang sedikit ganjil untuk dianggap sebagai anak jati chola.
Reply

Use magic Report

Post time 1-2-2012 08:45 PM | Show all posts
Reply 7# BotakChinPeng
menarik.
ehehehe..

a'a.
sy cume nak pastikan adakah yg sy tulis tu sama dgn ulasan yg botakchinpeng buat tu.
sori kalu tak tanye elok2.

anda mmg best.

sambung lg.
Reply

Use magic Report

Post time 1-2-2012 09:25 PM | Show all posts
Reply 1# BotakChinPeng

Orang india memang kaki auta. Itu wa punya pengalaman
Reply

Use magic Report

Post time 1-2-2012 09:26 PM | Show all posts
Eh, Sung dynasty not bad la.           

tapi wa lagi minat dinasti ming
Reply

Use magic Report

Post time 2-2-2012 05:25 PM | Show all posts
penah dengar tak pepatah, 'kalo jumpa india dan ular, pukul india dulu'......hehehe....aku bukan racist, just bg pandangan saja.........
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 2-2-2012 08:35 PM | Show all posts
Reply 8# manuskrip_lama
Boleh bro .Saya sambung lagi.
Berkenaan empat faktor utama yang telah saya nyatakan iaitu penambahan Chola ke dalam jajahan takluk raja Diwakara selepas 1070, kematian raja Chola dalam satu peperangan  pada tahun 1070 dan penabalan sorang raja boneka bernama Kulotungga pada tahun yang sama serta juga namanya seakan penganut Buddha warga Sriwijaya
Persoalan yang timbul sekarang ialah : apakah penjelasan yang menghubungkan kesemua peristiwa ini selain dari 'penggunaaan kekerasan oleh Sriwijaya terhadap Chola' ?
Walaupun serangan ini tidak direkodkan oleh mana-mana pihak, itu tak bererti ianya tidak berlaku. Sepertimana yang kita semua sedia maklum, sriwijaya 'cawangan' kedah hingga kurun ke 12 atau 13  tidak pernah peduli untuk mencatatkan sebarang peristiwa  penting tentang negara mereka.

Penyelewengan sejarah sriwijaya abad ke-11 sehingga ke hari ini perlu diperbetulkan. Sekiranya dirasakan terlalu sensitif untuk mengaitkan Sriwijaya dengan kematian raja Virarajendra Chola dalam buku teks, sukatan pelajaran hanya perlu muatkan saja semua fakta menurut dokumen dinasti Sung berkenaan penguasaan Raja Diwakara ke atas Chola pada tahun 1077, status Chola pada tahun 1106 dan status boneka raja Kulotungga berserta penyebab kematian raja Virarajrndra iaitu 'satu peperangan'.
Setiap pembaca secara automatik akan merumuskan sendiri bagaimana sriwijaya melaksanakan penaklukan ke atas chola.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 2-2-2012 08:48 PM | Show all posts
Reply  BotakChinPeng

Orang india memang kaki auta. Itu wa punya pengalaman
pelemparselipar Post at 1-2-2012 21:25


.Sangat setuju
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 2-2-2012 08:54 PM | Show all posts
penah dengar tak pepatah, 'kalo jumpa india dan ular, pukul india dulu'......hehehe....aku bukan rac ...
Yustan Post at 2-2-2012 17:25
Banyak kali gak ana pernah dengar.
Siapa lah yang cipta pepatah itu
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 2-2-2012 08:59 PM | Show all posts
Eh, Sung dynasty not bad la.           

tapi wa lagi minat dinasti ming
pelemparselipar Post at 1-2-2012 21:26
Layan
Reply

Use magic Report

Post time 3-2-2012 01:16 AM | Show all posts
patutnya dalam lakaran gambar yang serang kedah kulit tak gelap....
Reply

Use magic Report

Post time 3-2-2012 09:18 AM | Show all posts
Tau takpe.

BotakChinPeng Post at 1-2-2012 19:58


Hehehehe .... Hanya berkat kemurahan-hati dan kebaikan Siam .. Kedah menjadi bagian dari Tanah Melayu .. jika tidak Kedah akan sama nasibnya dengan Pattani ...
Reply

Use magic Report

Post time 3-2-2012 10:17 AM | Show all posts
Reply 12# BotakChinPeng
yer.
stuju.

sy pnh dgr dlm satu seminar (kalu tak silap),
srvijiya ada pusat pentadbiran kat kedah.
pusat pentadbiran kan sering2 berubah2.
ke x?

mcm mlysia skrg,
dulu KL skrg PUTRAJAYA.
ehhhee..

sy pun ada gk nk wt mcm botakchinpeng,
nk try wt perubahan dalam sejarah srivijaya.
tp x berkesempatan lg wt masa ni.

botakchinpeng kaji pasal srivijaya?
Reply

Use magic Report

Post time 3-2-2012 10:20 AM | Show all posts
Reply 17# wartakita
hehe...
ntah la.

bg sy,
pendapat sy,
british dan siam mmg dh rancang.
dorg dh wt strategi sama2.
bukan atas sbb siam baik or tak.
lgpun mmg siam tak pernah takluk negeri2 melayu utara.
melainkan kedah dan perak. (Stakat yg sy tahu)
tp negeri2 ni berjaya membebaskan dari pentadbiran siam.
pattani, menurut ape yg sy tahu, british tak nak pattani,
sebab x de kepentingan utk dorg.

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 3-2-2012 09:21 PM | Show all posts
Post Last Edit by BotakChinPeng at 3-2-2012 22:08
Hehehehe .... Hanya berkat kemurahan-hati dan kebaikan Siam .. Kedah menjadi bagian dari Tanah M ...
wartakita Post at 3-2-2012 09:18
Sorry la. Siam terpaksa berundur dari Kedah setelah serangan besar-besaran pejuang di bawah pimpinan Tunku Anom ke atas markas tentera Siam di utara Alor Setar mengakibatkan kehilangan nyawa yang amat besar di pihak Siam. Sebelum kekalahan Siam di Alor Setar ini, tentera Tunku Muhammad Saad telah berjaya menghalau Siam dan menawan Singora dan Trang dalam wilayah Siam sebelum mereka ditewaskan.

Semua peristiwa pahit ini telah menyedarkan pihak Siam bahawa Kedah terlalu kuat untuk ditewaskan walaupun jauh lebih kecil Siam.

Untuk mengurangkan rasa malu pihak Siam, alasan untuk pengunduran mereka dari Kedah diberikan sebagai "campurtangan Inggeris"

Perlu diingat juga : Kedah pernah menakluk Phuket, satu wilayah Siam sekitar 1660an hingga 1670an
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.105211s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list